Allemaal winnaars bij de Duurzame Dertig

Dd30finalefoto

Duurzaam partner van Duurzame 30

Boxo uit Leeuwarden, Kleer’nZooi uit Groningen en Bork Groep Tussenstation in Stuifzand hebben de derde editie van de Duurzame Dertig gewonnen. De winnaars zijn woensdagmiddag bekendgemaakt tijdens een bijeenkomst op het Suikerunieterrein in Groningen waar de beste duurzame innovaties uit het Noorden aan bod kwamen.

 

In totaal waren er dit jaar bijna honderd inzendingen voor de competitie. Omrin is duurzaam partner van de Duurzame Dertig.

"De winnaars van de Duurzame Dertig laten zien: ook al ben je nog klein, je impact kan heel groot zijn."

Herbruikbare verpakking voor pakketjes

In de categorie Start-up ging Boxo er dus met de hoofdprijs van door. In Leeuwarden hebben ze een verpakking van hergebruikt stevig plastic gemaakt om pakketjes te verzenden in plaats van steeds weer nieuw karton. De jury prees ook de statiegeldgedachte die Boxo eraan toegevoegd heeft en noemt dat een slimme toepassing op circulaire businessmodellen. Bovendien wordt het zo voor de consument goed zichtbaar wat circulaire economie is. Momenteel loopt er bij onze Recycle Boulevard in Leeuwarden een proef met Boxo als breng/ophaalpunt van de verpakkingen.

 

Wij lieten Okke de Jong van Boxo in april al aan het woord op ons platform Inspireer de Wereld. Lees zijn verhaal hier.

Okkedejong HR 1 1920X1281
Logo

Tweedehands kleding weer hip

In de categorie Mens en maatschappij was de eerste prijs voor Kleer’nZooi XXL. Dit initiatief van Groener Groningen stelt zich tot doel duurzame kleding leuker, hipper en toegankelijker te maken voor alle Groningers. De jury looft Kleer’nZooi voor de prestatie tweedehands kleding zo te ‘ver-feestelijken’ dat het boven iedere associatie met armoedig en versleten wordt uitgetild door als podium voor toplocaties als de Martinikerk en het Forum te kiezen. Stichting Boezemvriendinnen (ongebruikte bh’s inzamelen en uitdelen aan vrouwen die het niet kunnen betalen) en de gemeente Heerenveen (Bofkontjesregeling: wasbare luiers met korting) verdelen de tweede en derde plaats.

 

Sloopmateriaal hergebruiken

In de categorie Innovatie was de hoogste eer voor Bork Groep Tussenstation dat van slopen ‘demontage van panden’ heeft gemaakt en alle materialen opslaan, eventueel herstellen dan wel aanpassen waarna ze kunnen worden hergebruikt. De jury was goed te spreken over deze werkwijze en over het feit dat Bork actief op zoek blijft naar partners waardoor de impact van hun werkwijze alleen maar groter wordt.

Achterbosch Architecten (bouw van de toekomst inspireren met pand dat volledig duurzaam en biobased is) en Kleerlijk (terugbrengen van de kledingindustrie naar Nederland om zo duurzamer en verantwoorder te produceren) completeren het podium.

 

Publieksprijs voor Caparis

De publieksprijs is voor Caparis in Leeuwarden waar zonnepanelen worden gerecycled. Het is het eerste sociaal-werkbedrijf dat dit doet. Caparis kreeg de meeste van de ruim 5700 stemmen die de afgelopen weken werden uitgebracht. Alle winnaars verdienen 50.000 euro aan advertentiebudget bij de merken van Mediahuis Noord om op die manier zoveel mogelijk anderen te inspireren met hun duurzame initiatieven.

De Duurzame Dertig is een initiatief van Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant, Friesch Dagblad, VNO-NCW MKB Noord, Circulair Friesland en Circulair Groningen in samenwerking met Omrin en Rabobank. De afgelopen twee edities van de Duurzame Dertig leverden winnaars op als De Streekboer, Meten=Weten, ECOstyle en Pottle.